Tuesday, February 26, 2013

UjianMu


Bismillahirrahmanirrahim.

Ya Tuhan,

Aku hanya mampu menghela nafas sedalam-dalamnya atas apa yang berlaku.
Aku cuba diam. Aku cuba sembunyi disebalik senyumku,
Tapi ternyata kadangkala aku tewas.
Aku tewas pada ujianMu ya Allah.


Mungkin ku rasakan sudah sehabis daya, sehabis doa, sehabis usahaku.
Tapi mungkin tidak bagiMu.

Aku hanya mampu menadah tangan dan berserah kepadaMu.
Berserah, sehabis berserah setelah serah usaha, doa dan daya upayaku.

Sungguh berat bagiku ujianMu, seberat ujian yang lainnya.
Mungkin mata yang melihat, diri yang tahu merasakan aku terlalu lemah.
Mungkin bagiku pula sudah terlalu lama aku mengumpul kekuatan ini.
Menahan segala kekuatan dalam diri.
Sehingga kuat itu tidak berdaya untuk ditampung lagi.

Sungguhpun,
Allah masih ada untukku.
Sebaiknya, sebolehnya dan sebagusnya tidak perlu untuk aku berasa lemah.
Kernaku yakin Allah tidak akan menguji diriku,
dengan sesuatu yang aku tidak mampu untuk hadapi.
Aku tahu itu. Aku yakin itu.


Alhamdulillah.
Karena kau menyayangiku dangan mengujiku,
untuk aku tidak leka dalam kelalaian ini.
Terima kasih ya Allah. =')











No comments: