Saturday, March 24, 2012

antara kasih sayang, airmata & impian.

"Delisa cinta Ummi karena Allah."

sangat sangat tersentuh dan sangat sangat menangis okey. :'( 
aku terus rindu ibu. mau peluk ibu lagi dan lagi dan lagi. 
lepas tengok crita ne, aku pun terfikir beberapa perkara :

KASIH SAYANG : kasih sayang IBU memang tiada berbelah bagi. time aku dengar ost untuk movie ne pun aku nangis sudah. 9 bulan ibu mengandungkan kita, bertarung nyawa untuk lahirkan kita. memang aku tacing tacing gila time tengok cerita ne. lepas tu, Delisa memang kehilangan ibu dia kan, lepas bencana Tsunami tu. tapi besala kanak kanak kan, dia masih lagi tak faham apa yang jadi, dia pun fikir ummi dia tu pergi mana mana kah. lepas dia jumpa abi dia baru dia tau yang ummi dia pergi jauh, jauh ke syurga kata abi dia. sedih. :'(
tapi, masa tu Delisa jadi trauma sampaikan hujan lebat pun dia takut.teringat ngan ummi dia. tapi, even ummi dia tiada hanya ada abi dia pun, orang orang kampung dia tetap melawat dia di hospital & try bagi dia hepi sebab dorang sayang sangat sangat dengan si Delisa ne. bestkan? :) i wish i like that too. 

AIRMATA : ne pla, sepanjang muvie tu aku tengok. airmata mengalir, menangis nda henti henti. aku terfikir, agak baiknya kalau tiada bapa dari tiada ibu. bukan lah minta minta. sebaiknya ada dua dua pun amat baik. tp maksud aku ibu lah yang lebih memahami kita. mengerti segala galanya tentang kita. even sekarang, aku berdua dengan ibu pun sudah cukup. tiada apa yang kurang plus support from my big family tercinta. dan Delisa masa tu kanak kanak lagi kan, jadi dia pun kurang faham. masih blum realize dengan Qada' & Qadar Allah. kalau aku lah kan yang sudah besar ne, memang akan merasa kehilangan yang teramat sangat. bukanlah minta minta, Nauzubillahminzalik la. sebab yg aku mau, aku doakan hidup matiku hanya bersama ngan IBU ja. :'( sebab ibu hanya ada aku, dan aku hanya ada ibu. :( kalau ble aku nda mau kehilangan ibu. I Love You IBU <3

IMPIAN : lepas tengok cerita Delisa ne, aku sangat sangat lah mau ikut dengan Misi Kemanusiaan yang ada di dunia ne. macam misalnya ada negara yang dilanda bencana, aku mau bantu mereka apa yang termampu. bukan mau bajet baik lah kan. tapi, bagi aku benda tu impaknya akan buatkan kita dapat rasa apa yang dorang rasa. sedar akan kehebatan Allah dalam merancang sesuatu. sebab semua tu Allah buat akan ada hikmahnya. ni pun kalaulah aku orang kaya kan. tapi memang perlu duit juga kan kalau mau buat semua benda ne? ==" nda pa, jangan fikir sal tu. kalau niat kita baik, Allah akan peremudahkan juga biar apa pun halangan dan dugaan. :)

so, the conclusion is, Hafalan Shalat Delisa mengajar aku :

1. walaupun kau kehilangan seseorang atau beberapa orang yang kau sayang dalam hidup kau, nda kiralah sementara atau selama lamanya, tapi akan tetap ada ramai lagi orang yang ambil berat dan prihatin tentang kau. macam ummi bestfriend si Delisa tu cakap, "kau akan mempunyai kawan yang lebih ramai melebihi apa apa yang ada di dunia ni." hahh, macam begitulah ayatnya. so, it's not the end of the world okey ! Allah Maha Penyayang dengan hamba hambaNya. ;)

2. sayangi Ibu & Bapa anda selagi mereka masih ada. jangan lupa cakap, "saya sayang Ibu / Bapa kerana Allah Taala." selagi masih berkesempatan. :')

3. jom belajar IKHLAS kerana Allah Taala. insyaAllah, amin ~ :)

4. biarlah aku nda kaya, nda da harta tapi aku bersyukur sebab cukuplah limpahan kasih sayang yang Allah sudah bagi. IBU & my family because LOVE me just for who I am, makes me comfort when i can't face any problem anymore. my friends & kesayangan kesayangan because always beside me even when the hardest things in my life. dan aku dikelilingi dengan orang orang yang baik. haters haters because makes me realize my mistakes and to improve myself through all the obstacles. Alhamdulillah. Thank You ALLAH.  <3 :)

semoga Allah berkati & berikan kebahagiaan di kehidupan di dunia dan akhirat. amin ^_^




No comments: